نگاه امروز

ساخت وبلاگ
نوشته ی : ع . ق . منصور  « فروید »، وجه تمایزافعال روانی ناخودآگاه وخودآگاه، و« انرژی روانی » (2)« فروید » بدرستی معتقد بود که خودآگاهی « بسان مرد سواری است که عنان اسبی نیرومند را درکنترل داشته با شد » . واین به آن معنا نیزهست که این اسب نیرومند نماینده ی همان چیزی است که آنرا بعنوان « انرژی روانی، یا عامل پویا » نیزمی شناسد..« فروید »امّا از کدام « خودآگاه » وکدام « سوارکار » سخن می گوید؟..« سوارکاری » که هم خودش وهم « اسب نیرومند ش » را بدرستی نمی شناسد؟..« خودآگاهی » که بدون توجّه به چگونگی شناخت شناسی خویش ( شناخت شیوه های شناختن وچگونگی اندیشیدن خود ودیگران دراین باره ) مُطلقا"وتنها وتنها به « سوارکاری » خویش می اندیشد؟..« سوارکاری » که همواره با همه ی  خودمرکزبینی ها وبه خود قیاس کردنهای سایرپدیده های زندگی حاضرنیست اندکی هم « پیاده » شده تا ضمن همگام شدن با همین « اسب نیرومند » خود، تعاملی سازنده باوی نیزداشته باشد؟..« سوارکاری » که با ذهنیتهای مریض خود، تمامی ترفندها ونیرنگهای ساخته و پرداخته شده بوسیله ی خویش را با « زرنگی » بحساب همین « اسب نیرومند » زندگی می گذارد وآنگاه با نگاه امروز ...
ما را در سایت نگاه امروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mebrahimmehdizadeha بازدید : 166 تاريخ : جمعه 21 آبان 1395 ساعت: 8:54

ازنگاه دیگر نقد فیلم "فروشنده " : عباس عوضی آیا فیلم "فروشنده" فیلم خوبی ست ؟ فیلم فروشنده افشا کننده تزلزل دربنیاد "روابط انسانها  و خانواده های جامعه معاصر" است .اصغر فرهادی کارگردان فیلم فروشنده  درمصاحبه با ماهنامه "فیلم" مهر ماه  95 به  شماره 514 چنین میگوید : "آنچه برایم مهم است این است که به موضوع حریم های خصوصی در کنار تم های دیگر اهمیت داده شود  .زنی که در تاکسی  می‌نشیند حریم خصوصی برای خودش قائل است و نمی خواهد کسی به او نزدیک شود .کسی که موبایل دارد دوست ندارد کسی به حریم خصوصی اش نزدیک شود .این که حریم خصوصی چه جایگاهی در زندگی امروز ما دارد یکی نگاه امروز ...
ما را در سایت نگاه امروز دنبال می کنید

برچسب : ترس از نگاه دیگران,چاوشی از نگاه دیگر,فردوسی از نگاه دیگران,ایران از نگاه دیگران,جبل از نگاه دیگر,معماری از نگاه دیگر,جنگ از نگاه دیگران,علی از نگاه دیگران,شریعتی از نگاه دیگران,زمین از نگاه دیگر, نویسنده : mebrahimmehdizadeha بازدید : 138 تاريخ : پنجشنبه 6 آبان 1395 ساعت: 19:22

درهمین حوالیعصیان دیگر داریوش شایگانبيان ظرافت هاي خاص تفكر بودريار چندان سهل نيست. وجه تمام عياري از برّندگي و گزندگي و قاطعيت گفتار موراليست هاي قرن هفدهم فرانسه در كلام بودريار نيز هويدا است. دربيان او بيشتر با ادراكات شهودي مواجه مي شويم تا با مباحث تحليلي صرف. من دراغلب كارها و فعاليت هايي كه در خصوص تصوير، وانمودسازي و مجازي سازي، در دست داشته ام، سروكارم به تاملات اين انديشمند برجسته افتاده و كوشيده ام از وراي فرمول هايش كه گاه بسيار تكان دهنده اند ، مفاهيم بي پروايي را دريابم كه اغلب گشاينده افق هاي ناشناخته اند . در دو مورد ، آثار بودريار ر نگاه امروز ...
ما را در سایت نگاه امروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mebrahimmehdizadeha بازدید : 185 تاريخ : جمعه 30 مهر 1395 ساعت: 2:47

  نوشته ی: ع.ق منصور« فروید »، وجه تمایزناخودآگاه وخودآگاه، و« انرژی روانی » (1) قبل ازکشف روانکاوی، مشغله ی اصلی « فروید » ودوستش دکتر« بروئر» برضرورت توجّه به آنچه که آنرا« وجه تمایزافعال روانی آگاه وناآگاه » می نامیدند متمرکزشده بود..این دودوست، درسال 1895میلادی،یعنی درحدود یکسال قبل ازکشف « روانکاوی »،با انتشار کتابی تحت عنوان « مطالعاتی درباره ی هیستری »، ضمن اشاره به همین وجه تمایزیاد شده، از« عاملی پویا »، یا « انرژی روانی » نیزبعنوان « عامل اصلی بیماری » یاد کرده ومعتقد بودند که درصورت عدم دست یابی همین عامل پویا به « راه فرار»، انرژی معادل آ نگاه امروز ...
ما را در سایت نگاه امروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mebrahimmehdizadeha بازدید : 186 تاريخ : پنجشنبه 22 مهر 1395 ساعت: 1:58

نقد و فرهنگ نقد  نقدهدف – هدف نقد (بازنشر)  حوزه ی نقد ادبی دارای سه مولفه ی اصلی و گاها چند مولفه ی فرعی است . هدایت حوزه های اصلی نقد ،جهت عدم ورود منتقد به، حاشیه ،ارجاع بیرونی افراطی ، انحراف ازمعیار نقد ومحدودیت حوصله ی خواننده ، از برجستگی یک منتقد حرفه ای است . این سه مولفه عبارتند از : 1- زبان "نشانه " 2- فرم "شکل با اندکی تفاوت "3- معنا ،قصد (قرائتی بی انتها درشناخت واقعیت ها با تکیه براجزای درونی یک کل و تفکیک جزء ها و شبکه معنائی ،1960فرانسه ) . معیار نقد نیز سه شاخص عمده و چند خرده شاخص دارد. 1- نقد نویسنده محور( نقد سنتی ) 2- نقد متن محور(نقد جدید ) 3-نقد خو نگاه امروز ...
ما را در سایت نگاه امروز دنبال می کنید

برچسب : فرهنگ نقد و نقد پذیری, نویسنده : mebrahimmehdizadeha بازدید : 193 تاريخ : سه شنبه 16 شهريور 1395 ساعت: 5:07

   فرم و معنادرجهان داستان فرم وتخیل ،جهان بینی وهستی نگری متن ومولف است به جان وجهان . فرم هم افشاگروهم عریان کننده وهم سازنده ی جهان داستان است . فرم وشگردهای داستانی اگردرنهایت به معنا ختم نشود درحقیقت فرمی ست مصنوعی ومهندسی شده که ، توان فرجام معنائی را ندارد . به عبارت دیگر ، اگرفرم بارمعنائی نداشته باشد والزاما به معنای ِمتن  ، هستی ندهد دیگرفرم نیست . پس،هیچ متن ِصاحب ِفرم ،بی معنا نیست  ، اگرفرم ، فرم باشد باید هم سازنده ی معنا و هم عریان کننده جهان بینی متن باشد . انسان جهان را فرمی میبیند . یعنی تمام جنبشهای فکری و اندیش ورز ِبشری ، درنهایت فر نگاه امروز ...
ما را در سایت نگاه امروز دنبال می کنید

برچسب : فرم معنادار,فرم و معنا در معماری, نویسنده : mebrahimmehdizadeha بازدید : 182 تاريخ : سه شنبه 16 شهريور 1395 ساعت: 5:07

واقعیت و فرا واقعیت یا پاسخی کوتاه به نویسنده ی جوان نمیشود بربستر واقعیت(رئالیسم) رمان نوشت وبعد انتظارداشت ، دراثرعدم شناخت سطح وعمق مضمون انتخابی و واقعیت اجتماعی و تنزل مطالبات دانشجوئی ، روایت مخدوش را ، خواننده ومنتقد بپذیرد و به این بهانه متوسل شد که من واقعیت را قبول ندارم و واقعیت را دگرگون دیده ام . آری دیده ای اما نتوانسته ای ، این واقعیت را به فرا واقعی یا واقعیت هنری تبدیل کنی . اگرواقعیت را تبدیل به فرا واقعی یا واقعیت هنری کرده بودی که درکارت موفق بودی و دیگر گله ازمنتقد و خواننده چرا ؟ حائزاهمیت وقابل ذکراست که درهراثرهنری ، بیان واقع نگاه امروز ...
ما را در سایت نگاه امروز دنبال می کنید

برچسب : واقعیت و فرا واقعیت توافق ژنو, نویسنده : mebrahimmehdizadeha بازدید : 200 تاريخ : سه شنبه 16 شهريور 1395 ساعت: 5:06

نوشته ی: ع.ق. منصور« اریک فروم » وضرورت تدریس زبان سمبلیک (3)روشن است که هرگونه زبان سمبلیک، خودآگاه باشد یا ناخودآگاه، حامل پیامی است که به چگونگی « واپس زدن » احساسات درونی وعواطف نهفته در« ضمیرناآگاه » انسانها بوسیله ی « ذهن آگاه » آنان اشاره دارد..این دونوع زبان سمبلیک با حمل همین پیام است که اگرچه وجه اشتراک خود را درنیمه ی اوّل روند « واپس زدن » آشکارمی سازند، با اینهمه امّا، درنیمه ی دوّم همین ماجرای واپس زدن است که زمینه ی شکل گیری شکاف، افتراق وتضاد بین دیدگاه عارف وهنرمند ( که این پیام را با زبان سمبلیک خودآگاه ابلاغ می کند ) ازیکطرف، ودیدگاه « نگاه امروز ...
ما را در سایت نگاه امروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mebrahimmehdizadeha بازدید : 178 تاريخ : سه شنبه 16 شهريور 1395 ساعت: 5:06

نشراول : مّد ومِه:  دفتری برای فرهنگ وهنر نوشتن داستان کوتاه کارمن نیست !یاداشتی کوتاه برای مجموعه داستان "بنی آدم " محمود دولت آبادی:نشرچشمه تواضع درعین اقتدارداستان اول : مولی وشازده برای ثبت یک صحنه سینمائی یا ضبط سکانس طولانی درمیدانی،کاشتن چهاریا پنج دوربین ،کار خیلی شاق وهنرمندانه ای نیست .  این  فیلم برداری، صنعت است اما روایت صحنه ای ازیک میدان با قلم ، درآن واحد ، با چهاریا پنج کانون روایت وزاویه دید مختلف وگاه متضاد(همانند دوربین) ، ایجاد تعلیق چند وجهی، رفت وبرگشت مدام، درانتظارنگاه داشتن خواننده، آن هم با زبانِ ایجازِتصویر، کارهرکسی نی نگاه امروز ...
ما را در سایت نگاه امروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mebrahimmehdizadeha بازدید : 202 تاريخ : سه شنبه 16 شهريور 1395 ساعت: 5:06