ایران تاریخی - ایران فرهنگی

ساخت وبلاگ

ایران'>ایران تاریخی – ایران فرهنگی

تاریخ بخشی ازجامعه شناسی ست یا جامعه شناسی زیرمجموعه ی تاریخ است ؟ کدام ؟ پدیدارشناسی همه ی گفتمان ها را ازقبیل علوم اجتماعی،سیاسی، تاریخی، اقتصادی، فرهنگی وجامعه شناسی را پوشش وتبیین میکند . حقایق اجتماعی، طبقاتی، نیروهای مولد،صاحبان صنایع و تولید،افکارعمومی، نهاد های مدنی ،شعوراجتماعی واستاندارد های آن ، فلکلوروادبیات شفاهی، اوضاع رفاهی خانواده ها وسطح تحصیل آنها ، تحولات آتی ، گذشته وآینده جامع ، توسط ادبیات وهنرقابل بازگوئی ، بیان و پیش گوئی هست و بدون دروغ ، به مثابه آینه بازتاب میدهد. ازاین روبه عنوان منبعی قابل اعتماد از روحیات ، تفکر، خاستگاه اجتماعی ، امال وآرزوهای پیدا و پنهان مردم ، برای مطالعه، بررسی، کنکاش و تحقیق برای کارشناسان حوزه ی پدیدارشناسی و زیرمجموعه های آنها، راه گشا است . بدون دریافت گفتنمان فرهنگی – هنری، پدیدارشناسی و زیرمجموعه ی آن ، قادربه درک عمیق ومهم گفتمان تاریخی– فرهنگی نخواهد بود . برای شناخت ونقد غرب نیزقبل ازتوجه به گفتمان غرب اقتصادی – سیاسی باید به گفتمان غرب فرهنگی توجه، بررسی، مطالعه وشناخت ، تا به عمق ودرک گفتمان غرب اقتصادی – سیاسی راه یافت . ازاین شیوه میتوان هم مصونیت داشت هم استفاده کرد . مفهوم ایران نیز، دردوگفتمان بزرگ قابل جمع وبیان ، تحقیق وبررسی است . گفتمان اول گفتمان ایران تاریخی است وگفتمان بعد، یا دوم،گفتمان ایران فرهنگی است . درهردوگفتمان ایران تاریخی– ایران فرهنگی ، ما با منظومه ای ازدال های اصلی وفرعی روبروهستیم . اما آنچه این دو کلان دال اصلی ، یعنی گفتمان ایران تاریخی و ایران فرهنگی را به هم پیوند میدهد ، قطعن وتحقیقن ، کلان ِدال ِبزرگ "زبان " است که درعین حال دال مرکزی را نیزتشکیل میدهد که مفهومی فراترازایران تاریخی وایران فرهنگی دارد . هرچند این دال بزرگ ومرکزی درایران فرهنگی نیزسهیم است . این " زبان" ، مفهومی بسیار وسیع تر ازایران تاریخی و فراتر از مفهوم ملیت ، نیزبیان و تبیین می کند و آن ایران بزرگ و پرشیای باختری وخراسان بزرگ و آسیای مرکزی مثل سمرقند و بخارا و جغرافیای پارسی زبانان شبه قاره ی هند نیزشامل میشود . درتعریف "زبان" گفته میشود که اگر"زبان" عبارت باشد ازتمامی تجربه ی تاریخی– فرهنگی یک ملت ، که سخنی قابل تشکیک نیست ،"زبان"ما شناسنامه وکارت هویت ملی ماست . درحقیقت این دال بزرگ ،"زبان "، حافظ وپوشش دهنده ونگهدارنده ی انسجام و وحدت ملی ، ساختاری حیاتی و نامیرا به مفهوم ملت می دهد . ایران فرهنگی با توجه به زایش وبازتولد دینامیک وذاتی خود ، ظرفیت فوق العاده ای دارد که به شدت در اوضاع واحوال گوناگون ، ازخود واکنش نشان می دهد و خواهد داد . مضافن که درعصر انقلاب ارتباطات وحضور داعمی فردی وجمعی درفضای مجازی وارتباطات اینترنتی ، این گفتمان ایران فرهنگی درهمه جا و همه وقت دردست رس ، نامیرائی گفتمان ایران فرهنگی را تا بی نهایت ضمانت می کند و به کمک گفتمان ایران تاریخی خواهد آمد . ایدون چنین بادا . نگاه امروز ...

ما را در سایت نگاه امروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mebrahimmehdizadeha بازدید : 156 تاريخ : سه شنبه 30 مهر 1398 ساعت: 2:59